napięcie akumulatora względem ziemi

pepeposzukiwacz

Temat: stały,zmienny?


| Ale w Elblagu (tramwaje) jeest odwrotnie, wiec nie ma reguly.

chwila moment- "+" jest w szynach?
cos nie bardzo mi sie chce wierzyc.


Piotrek, wstyd :)

To, który biegun prądu stałego uziemisz na podstacji, nie ma znaczenia.
Jeżeli uziemimy biegun dodatni, to napięcie w sieci będzie miało potencjał
ujemny względem ziemi. Jeżeli uziemimy biegun ujemny, będzie dokładnie
odwrotnie. Tylko "tradycja" nakazuje uzioemiać biegun ujemny.

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem w monografii, ale na Śląsku dawno temu było
tak, że raz był minus, raz plus w sieci, w związku z czym w tramwaju trzeba
było odpowiednio przekładać nawrotnik.

Tak jak to, który biegun akumulatora jest podpięty na karoserię. W
większości samochodów jest to biegun ujemny, ale np w takiej Syrence i chyba
Wartburgu jest dokładnie odwrotnie, tzn jest plus na obudowie, w związku z
czym jest problem z montażem radia, które ma na obudowie minus zasilania.

Pozdrawiam
Piottr


Źródło: topranking.pl/1567/staly,zmienny.php


Temat: stały,zmienny?


Ziemia nie ma jednakowego potencjału.


No i o to mi chodzi.

Żeby mozna było mówic o napięciu


trzeba przyjąć jakiś punkt odniesienia.
Biorę akumulator 12V i dwa pręty które wbijam w odległości metra w
ziemię.
Jakie napięcie jest w punkcie leżącym na prostej przechodzącej przez
punkty wbicia obydwóch prętów w odległości 10cm od pręta podłączonego
do + akumulatora?


A skąd Ci przyszło do głowy tłumaczenie, że napięcie to różnica potencjałów?
Ja nie zaprzeczam temu. Chodzi mi o to, że jeśli szyna ma potencjał dodatni
lub ujemny względem ziemii (czyli różny od 0 - taki potencjał się przyjmuje
się jako potencjał ziemii)  to nie znaczy, że potencjał ziemii przy szynie
jest 0 V. Potencjał szyny rozkłada się w ziemi w pobliżu torów stąd napięcie
jest równe 0. Najlepszym dowodem na rozkład potencjałów w ziemi jest
napięcie krokowe. Jak spadnie przewód pod napięciem na glebe to potencjał
przewodu rozkłada się wg krzywej Gaussa.

pzdr

Marcin Bg


Źródło: topranking.pl/1567/staly,zmienny.php


Temat: zmiana potencjalu bieguna baterii


On Mon, 16 Apr 2007 17:35:18 +0200,  Antek Laczkowski wrote:
Dnia 15-04-2007 o 10:59:43 J.F. <jfox_xnosp@poczta.onet.plnapisał(a):
| Jak laczysz plus, to niewielka ilosc ladunkow przeplynie do/z ziemii,
| a bateryjka juz zadba o to zeby roznica miedzy byla 4V ..

Też nie dokładnie tak. Gdybyś inteligentny woltomierz podłączył
między ziemią a tą baterią, to odpowie Ci, że nie wie,
o co pytasz.


Powie powie - napiecie elektrostatyczne.
Moze byc dowolne -  bo caly obwod mozemy dosc dowolnie naladowac
dopoki izolowany od otoczenia.


Gdy człowiek (oporność zero względem idealnego woltomierza)
dotknie jednego z biegunów to v-meter pokaże napięcie zero względem
tego bieguna i ziemi i +/- 4V na drugim biegunie.


Dokladnie. Wystarczy tylko na moment dotkac.

Kluczowa jest tu bateryjka, ktorej nie interesuje Ziemia,
ale napiecie miedzy elektrodami. Czemu 4V ? Bo taka jest natura
procesow elektrochemicznych. Pompuja ladunek az sie takie napiecie
wytworzy. A jak bedzie za duze, to przeplynie w druga strone -
ladowanie akumulator.

I kluczowe tu sa wielkosci ladunkow - elektrostatyczny jest malutki
ulamki kulomba. A bateryjka potrafi przepompowac tysiace.

J.


Źródło: topranking.pl/1826/zmiana,potencjalu,bieguna,baterii.php


Temat: Ile kosztuje pasek???
Niech wiec jakis fachowiec przyjrzy sie alternatorowi. Jedyna awaria naszej 323f bylo padniecie regulatora napiecia. A pierwszym objawem bylo "wysuszenie" akumulatora. Wymienilismy bez zastanowienia tylko ze wzgledu na wiek autka i autko smigalo. Jednak kilka miesiecy pozniej stanelismy na amen.

Moja kobieta uwaza, ze jestem leniwy i gnusny, bo nie grabie jej ziemi pod nowy trawnik w ogrodzie. Ale powiem jej, ze Twoim zdaniem jestem boski :))
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,20,41946033,41946033,Ile_kosztuje_pasek_.html


Temat: Masa
programistajava napisał:

> Nie jestem elektrykiem samochodowym ale konczylem technikum elektryczne wieki
> temu

To nie byly wieki temu. To byly okresy geologiczne.

> i mam pytanie, Napewno "-" akumulatora jest podlaczone do czesci
> metalowych auta?

Minus akumulatora jest na pewno polaczony do nadwozia i wszystkich czesci
metalowych majacych elektryczny kontakt z nadwoziem.

> To by oznaczalo ze caly czas jest pod napieciem?

Pod jakim napieciem? W stosunku do czego?

W stosunku do plusa akumulatora i przewodow wiodacych napiecie dodatnie nadwozie
ma potencjal na postoju - 12, a przy pracy silnika jakies - 14..14,5 V. W
stosunku do ziemi nadwozie nie ma blizej zdefiniowanego potencjalu. Zaleznie od
zebrania ladunkow statycznych moze przybrac rozne potencjaly, ktore jednak w
praktyce (poza przypadkami cystern z paliwem i rzadkich przypadkow iskrzenia
podczas tankowania) nie sa istotne.

> Zalozenei jest takie ze
> co lakier jest izolatorem czy jak?

Izolatroem wzgledem czego? Wzgledem plusa instalacji izolatorem jest izolacja
przewodow i urzadzen elektrycznych. Wzgledem innych przedmiotow i czesci
samochodowych, a takze pasazerow izolacja nie jest ani konieczna, ani specjalnie
stosowana.

> Tak to w autach wyglada?

Tak.

MfG

C.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,20,55362134,55362134,Masa.html


Temat: płyta i zmiana biegunowosci


AW wrote:
 Wmak napisał(a):

| Gdy zamienisz biegunowość, płyta przeładuje się do - 12-14V.

|                                                        ^^^^^^^^^
| Perpetum mobile???

| AW

| O co Ci biega?

| Te 12-14V to umowna SEM idealnego akumulatora.
| Gdy dotkniesz (i przytrzymasz odpowiedni czas) plusem, zostanie na
| płycie potencjał dodatni, gdy zamienisz przewody - pozostanie
| potencjał ujemny.
| Ponieważ akumulator nie jest idealny, przewody i płyta także mają
| oporność, dielektryk nie jest bezstratny to oczywiście trochę energii
| zamieni się na ciepło.
| Tylko spróbuj to zmierzyć multimetrem....
| Wmak

Nie chodzi mi o dokładną wartość ale o to, że piszesz iż płyta zmienia
swój potencjał w zakresie od +12V do -12V (w przybliżeniu oczywiście).
Razem daje to 24V, co nijak nie wydaje mi się prawdziwe dla akumulatora
12V. No chyba, że razem ze zmianą biegunowości zmieniasz układ
odniesienia (raz względem ziemi a raz względem plusa akumulatora).


Spokojnie, kolego, wlasnie w taki sposob z napiecia 12 V (z akumulatora)
da sie zrobic zrodlo napiecia symetrycznego +12 - -12 V (np. do
zasilania stopnia wyjsciowego wzmacniaczy). Przelaczanie kondensatorow
(tej Twojej plyty w 2 egzemplarzach) bierze na siebie tranzystor mosfet
i masz na wyjsciu ukladu napiecie symetryczne.
Inny sposob to oczywiscie zasilanie przez generator trafka z uzwojeniem
wtornym z odczepem w srodku.
Pzdr,
POKREC.


Źródło: topranking.pl/1565/plyta,i,zmiana,biegunowosci.php


Temat: trakcja i internet


On Tue, 12 Mar 2002 16:54:28 +0100, "Jd" <jdubow@interia.plwrote:
| A skrotowo moglbys cos powiedziec?
| Jak wyglada trakcja w kopalni? Przewod nad torami, 3cia szyna czy jeszcze
cos
| innego?

Przewód jezdny, często na niezbyt wielkiej wysokości. W miejscach gdzie do
składów do przewozu ludzi wsiadają górnicy są urządzenia do odłączania
zasilania w czasie wsiadania/wysiadania pasażerów.


W kopalniach, gdzie wysokość chodnika jest mniejsza od pewnej
wielkości (chyba 2m albo 2.20), stosuje się odbieraki krążkowe (jak w
trolejbusach), oraz przewód jezdny oszałowany (obudowany) obustronnie
deskami.
Tam, gdzie chodnik jest bardzo niski, stosuje się lokomotywy zasilane
kablem, posiadające bęben zwijający go w razie potrzeby.

Oczywiście powyższe dotyczy wyłącznie kopalń niegazowych. W kopalniach
gazowych (np. wielu wybudowanych w latach 60 i 70) nie można stosować
gołego przewodu jezdnego - pierwsza iskra wywołałaby śmiertelną
katastrofę, używa się lokomotyw akumulatorowych, lub (częściej)
pneumatycznych, na sprężone powietrze.
Akumulatory takich lokomotyw, to zasadowe NiCd, z ciekłym
elektrolitem. Zazwyczaj dają się odłączać od reszty lokomotywy (a ważą
około tony!) i wymieniać w krótkim czasie. Czas pracy na jednym aku -
około 4h.
Lokomotywy pneumatyczne posiadają zbiorniki na sprężone powietrze, o
ciśnieniu 400 atmosfer, zasilane ze rurociągów powietrznych, ze stacji
sprężarkowych znajdujących się na powierzchni. Zaletą ich jest duże
bezpieczeństwo - nawet wybuch instalacji pneumatycznej nie spowoduje
rozprzestrzeniania się eksplozji metanu.


| Jak wyglada tam sygnalizacja, jak jest ruch prowadzony? Jest jakis dyzurny
| ruchu (lub kto pelni taka funkcje)?

Tu niestety nie wiem za wiele wiadomości, ale zazwyczaj zwrotki przekładane
są ręcznie przez obsługę pociągu.


Na głównych stacjach (np. na podszybiu), są stosowane różne
automatyczne sposoby prowadzenia ruchu, polegające zazwyczaj na
mechanicznym wykrywaniu obecności kół, lub pantografu, czujnikach
zbliżeniowych itp. Na dalszych odcinkach, obsługa ręczna, ale nie
wiem, jak prowadzony jest ruch.


Na głównych przekopach są zazwyczaj 2
tory, szerokość różna - często w okolicy 600mm (ogólnie od 430 do 1050mm)


W kopalniach powstających w epoce średniego i późnego PRLu, stosowano
znormalizowaną szerokość toru - 750mm, jeżeli nie było przeciwwskazań.
Starsze kopalnie na Ziemi Rybnickiej miały rozstaw 600mm. W okolicach
GOP stosowano różne udziwnione rozstawy, szerzej pisze o tym Soida w
trzecim tomie Kolei Wąskotorowych na Górnym Śląsku.


| Urzadzenia "powszechnego" :) uzytku jakim napieciem sa zasilane w
gornictwie?

Silniki napędów są zazwyczaj na napięcie 500V albo czasem 1000V, takie
napięcia uzyskuje się w "trafowozach" czyli przewoźnych stacjach
transformatorowych, zabudowanych na podwoziach o rozstawie dostosowanym do
szerokości torów na dole. Niektóre bardzo duże napędy (pompy głównego
odwadniania) zasilane są bezpośrednio napięciem 6kV. Oświetlenie zasilane
jest napięciem 127V, stosowanym też do zasilania wiertarek stosowanych do
wiercenia otworów strzałowych.


Nie jestem pewien, jak jest w kopalniach gazowych, ale wydaje mi się,
że stosowane są inne napięcia, ze względu na wymagania bezpieczeństwa.


Stacje przewoźne są zasilane napięciem 6kV z rozdzielni (zazwyczaj na każdym
poziomie wydobywczym oddzielnej), zwykle znajdującej się niedaleko jednego z
głównych szybów.


Stacje prostownicze trakcyjne umieszcza się w ognioszczelnych komorach
w pobliżu chodników.


Źródło: topranking.pl/1568/trakcja,i,internet.php